Barn- och ungdomsyoga
familjeyoga

Yoga för barn och ungdomar växer mer och mer i Sverige och övriga världen. Det gör mig så glad. 
Jag har under många år arbetat med barn, inom skolans värld. Det finns väl ingenting underbarare än alla dessa unga varelser. Att fatta beslutet att läsa till Barn/Ungdomsyogalärare, var inte svårt för mig. Att få dela med mig av yogan till dem i unga år, det värmer.

Barnyoga är lekfullt och samtidigt fylld med lugn och närvaro. Vi lär oss att "andas rätt", att stilla bruset och varje pass avslutas med en vila som är röstledd. Ofta ger vi oss iväg på ett litet äventyr, kanske ut i rymden eller en resa på flygande matta. 

Yoga för ngdomar är väldigt likt att yoga med vuxna, men med stor försiktighet i varje rörelse. Tonåringen växer fortfarande och därför ska inte leder och ligament belastas felaktigt.
Tonåringarna är i dag väldigt stressade och uppkopplade. Hos mig på yogamattan, kopplar vi ner!
Jag hoppas vi ses på yogamattan
Isse

Varför yoga för barn?

Barnyoga, har visat sig leda till mycket positivt. Hela barnet mår bättre, både fysiskt och mentalt. dess koncentrationsförmåga ökar, motoriken och balansen förbättras. Det medvetna andetaget minskar stress och spänningar, som de flesta tyvärr samlar på sig väldigt tidigt.
Att tidigt få lära sig bra verktyg, till rätt sorts andning, får även effekt på lång sikt.
Barnet blir mer trygg i sin kropp, yogan stärker även dess självbild. De lär sig att vara i en grupp, där lugn och ro tillsammans med rörelse är fokus. Där tystnad och vila skänker en samhörighet, lika väl som rörelserna. 
Barnyogan kräver ingen prestation, hit kan de komma och bara göra det som kropp och sinne klarar av. Alltid från den egna nivån, utan att behöva vara duktig på något sätt.
Barn som yogar utvecklar snabbt en inre harmoni.










Yoga för barn från 6 år.

Skelettet växer och huvudet är tungt i proportion till kroppen. Därför håller vi aldrig yogapositionerna länge i barnyoga. Inom vuxenyogan, börjar vi med att hitta lugnet och därifrån hitta in i rörelserna i takt med andetaget. För barnen gör vi tvärt om. Här börjar vi med att röra oss, självklart tillsammans med ett medvetet andetag, för att försöka hitta in i lugnet och avslappningen mot slutet.

Vi använder oss av berättelser och till viss del lek i passen. Lyssnar till ljud och lär känna kroppens delar och funktioner. Vi utmanar balansen och koordinationen. Lär oss att ”känna andetaget”, hittar tystnaden och avslappningen.

Ungdomsyoga

Passen bygger på vinyasayoga, en yoga i rörelse och flöde. Passen är anpassade för en kropp som fortfarande växer. Passen bygger mycket på kroppskontroll, balans, andning och närvaro. Jag vill även passa på att poängtera, att det inte förekommer någon som helst form av religiöst utövande på mattan i yogarummet tillsammans med mig. Vi har roligt och använder kropp och sinnen i harmoni med varandra.

Du behöver inte ha någon yogaerfarenhet, eller vara vältränad. Du kan komma som du är. Vi utgår från den egna kapaciteten och kroppen. Tanken är att du genom enkla yogarörelser ska upptäcka och utforska din egen kropps förmåga. Vi bygger från grunden och i ett lugnt tempo, som passar alla. Vi inleder med att hitta det personliga andetaget, går långsamt över till stående positioner i rörelse. Avslutningsvis ingår stretching och avslappning.

Målet med yogan för unga vuxna, är att hitta in i avslappning och att ”koppla ner” från alla krav och intryck runt omkring oss. Att, helt enkelt, låta kropp och sinne vara det viktigaste för en stund.










Familjeyoga

Yoga för så väl barnet (från 4 år) som föräldern, eller kanske ett äldre syskon, mor/farföräldrar.

Detta pass bygger på att vara tillsammans, att ha roligt och att hitta en gemensam inre balans. Att yoga med sitt barn, blir självklart på barnets villkor och nivå. Vi lägger två mattor tätt tillsammans och bygger passet på att många rörelser görs gemensamt. Vissa delar av passet är övningar där hela gruppen deltar. Vi inleder med rörelse för att under passets gång ”varva ner” inför en avslappning.

Passet är 100 % fri från religiösa aspekter, så också mantran och sanskritnamn på positionerna.

Under familjepassen är det meningen att vi ska ha rörlig, rolig och rogivande yoga.